Leestijd: 3 minuten Een 'welkom op mijn website' is geen sterke opening van je website. Het leidt af en het verstoort het snellezen door de bezoeker. Google haakt ook af. Waarom zou je? Stop met het pamperen van je bezoeker. Een goed welkom zit in andere aspecten.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

“Welkom op mijn website”
is geen sterke opening

Leestijd: 3 minuten

Ik zie het nog regelmatig als opening van een homepage staan: “Welkom” of “Welkom op mijn website”.
Vooral therapeuten en coaches openen hier vaak mee.
Natuurlijk goed en warm bedoeld en vanuit de beste intenties.
Maar op internet heeft dit geen effect. Het werkt niet. Het geeft eerder een tegengesteld effect.
Google houdt er ook niet van.

Wat wil je zeggen met het woord ‘welkom’?

Stel jezelf die vraag voordat je dit op je site plaatst.
Is een ‘niet welkom zijn’ dan ook mogelijk? Zijn er websites waar je niet welkom bent?
Of wil je misschien extra bevestigen dat die bezoeker zojuist bij jou is aangekomen?
De bezoeker weet dat toch al?
Via de zoekresultaten van Google is de bezoeker immers op jouw website terecht gekomen. Hij weet via het klikken op jouw naam al, dat hij daar terecht zal komen. Of misschien heeft hij jouw naam via via gehoord en heeft hij daarmee doelbewust op jouw naam gezocht.
Waarom dan nog welkom heten?
En daarnaast: een bezoeker ziet aan jouw logo en jouw naam bovenaan jouw website meteen zelf al dat hij op jouw website is aangekomen.
Dus…?

Een goed gevoel zit niet in het woord ‘welkom’.

Geef je je bezoeker met dat ene woord nou echt dat aangename, veilige of warme ‘bij mij ben jij echt je op je plek’-gevoel? Heeft jouw bezoeker die geruststelling überhaupt nodig?
Je kan ervan uitgaan dat jouw websitebezoekers volwassen en zelfbewuste personen zijn, die doelgericht jouw website bezoeken.
Die zijn op een missie. Ze komen met een vraag naar jouw website.
Die willen iets hebben. Ze zijn op zoek naar een oplossing of een antwoord.
En ze hebben vaak haast en dus weinig tijd.
Die willen niet te veel of lang nadenken, maar snel tot actie over kunnen gaan.

Niet pamperen maar je kans pakken.

Jij hoeft je potentiële klanten niet te pamperen met een welkomstwoord.
Dat leidt af en vertraagt het scannen van jouw site.
Als je niet oplet, is diezelfde websitebezoeker nl. binnen één klik alweer door naar de site van je concullega.
Sterker nog: je hebt minder dan 3 seconden om de aandacht van de bezoeker te vangen en vast te houden.
Ik hoor je nu denken: “Ja, maar mijn klant is anders, want…”
Ja, ook op jouw website klikken potentiële klanten snel door.
Jouw klant is daarin niet anders.
Jij bent daarin echt geen speciale uitzondering.

Website bezoekers zijn ‘scanners’, die heel snel jouw website scannen op het doel waarvoor ze ‘langskomen’.
Bovenaan jouw website gebeurt het, daar houd je een bezoeker vast of je verliest hem aan je concurrent.

Hoe zorg je dan wel voor een goed gevoel?

Een bezoeker van jouw website, jouw potentiële klant dus, voelt zich welkom door heel andere aspecten. Ik zet ze even voor je op een rij:

Zorg dat jouw bezoeker:

  • Meteen ziet wie jij bent, wat je doet en welke oplossing jij hem biedt.
  • Ziet dat jij aandacht voor hem hebt, hem ziet, hoort en begrijpt.
  • Zich herkent in jouw taalgebruik, zodat hij het gevoel heeft dat jij hem al jaren kent.
  • Via een goede navigatie en call to actions snel die informatie en die oplossing vindt, die hij zoekt.
  • Weinig hoeft te lezen, door te klikken en te wachten.
  • Meer informatie krijgt dan hij had verwacht (bijv. via een gratis aanbod (e-book, checklist, e.d.)).
  • Voelt dat hij bij jou de beste oplossing vindt, de beste koop gaat doen en de beste service krijgt.
  • Voelt dat jij zorgvuldig omgaat met zijn gegevens, wanneer hij die op jouw site achterlaat.

Pak die 3 seconden!

Ik noemde het al: websitebezoekers zijn scanners.
In één blik, en binnen 3 seconden, ziet een bezoeker of hij op jouw website op de juiste plek zit.
Binnen die 3 seconden beslist de bezoeker: ‘blijf ik hier of ga ik door naar de volgende?’.
Laat dus meteen zien waar jouw website over gaat, wat je biedt en wat het jouw klant oplevert.
Dat is fijn voor jouw bezoeker.
En zeker fijn voor Google.
Google houdt ervan al bovenaan jouw site te kunnen zien wat jij doet en waarvoor bezoekers juist jouw site moeten bezoeken. Ook Google haakt af wanneer er eerst een welkomstwoord doorgewerkt moet worden.

Een welkomstwoord neemt dus onnodig tijd van de bezoeker en ruimte van jouw website in.
Tijd die de bezoeker er niet aan wil geven.
En ruimte die jij op jouw site veel beter kan inrichten, zodat Google jouw website snel oppikt.

Zet dus geen ‘welkom’ op je website en richt je homepage (lees: je hele website) goed in.


Kom je er zelf niet helemaal uit?
Wil je graag sparren over het verbeteren of opzetten van je website?
Neem contact op, of meld je aan voor een gratis websitescan.
Ik geef er 2 per maand gratis weg, dus zorg dat je erbij bent.

📷  Nordwood Themes/Unsplash

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.