Hoe kijkt jouw klant naar jouw website?

Anja Hepkema

Anja Hepkema

Hoe kijkt jouw klant naar jouw website?

Heb jij wel eens door de ogen van je klant naar jouw eigen website gekeken?
Als ondernemers denken we vaak dat we alleen maar aan onze klanten denken en dus heel klantgericht werken. Maar klantgericht zijn en veel aan je klant denken, wil niet meteen zeggen dat je je klant ook op je website centraal zet. Het tegenovergestelde gebeurt vaker…

Ga ik aan de slag voor een nieuwe website, dan is het aspect ‘Hoe kijkt jouw klant naar jouw aanbod en website?’ het steeds terugkerende uitgangspunt in het bouwproces.

Ik kan het elke ondernemer aanraden: kijk van tijd tot tijd eens kritisch door de ogen van je klant naar je eigen website.

Vol van onszelf

Als ondernemer ben je nl. vaak vol van je eigen bedrijf en je eigen product of dienst. Je kan er uren over praten. Ook in je blogs en social media-uitingen besteed je er hele lappen tekst en beeldmateriaal aan.
Logisch, want veel ondernemers omschrijven het eigen bedrijf als ‘mijn passie’.
Het is je levenswerk.
Je bent en mag er terecht trots op zijn.


Een website is natuurlijk dé plek bij uitstek om helemaal los te gaan over dat fantastische product dat jouw stokpaardje is, dat jou zò blij maakt en dat je graag voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar maakt.
De hele wereld mag het weten.
De website is gevuld met lappen tekst, foto’s en filmpjes over het bedrijf, de ondernemer of het team achter het bedrijf en de producten of diensten. De pagina’s staan vol met woorden als: ‘wij’, ‘ons’ (ook bij de eenmanszaken), ‘aanbieding’ en uitgebreide omschrijvingen van werkstijlen of methoden die toegepast worden.
Yep…

De vraag is: wil ‘de hele wereld’ dat allemaal wel weten?

Zit jouw klant wel op al die (extra) informatie te wachten?
Herkent jouw klant zich wel in die overload aan informatie?
Is jouw klant ‘de hele wereld’ of is het beter om je doelgroep / jouw klant heel gericht aan te spreken en te benaderen?
Of nog beter: die ene specifieke klant centraal zetten en te zorgen dat hij zich gezien en gewaardeerd voelt.
Met welke vraag komt een websitezoeker eigenlijk naar jouw website?

En als die bezoeker jouw site opent, hoe vindt hij dan zijn weg naar die informatie die hij zoekt?
Weet jij wat jouw potentiële klant precies zoekt en waar en hoe snel hij dat op jouw website kan vinden?

Start vanuit de vraag van je klant

We zijn vaak zo vervuld van de beleving van ons eigen product, dat we vergeten te kijken hoe ons product of dienst vanuit de klant wordt gezien en ervaren.
We vragen ons te weinig af wat de echte klantvraag is.
En dat wordt gespiegeld in de website. Met als resultaat dat de bezoekersaantallen nogal tegenvallen. De omzet, die via de website wordt gemaakt, valt daardoor nog meer tegen.
Het is dan makkelijk om met een beschuldigende vinger richting Google te wijzen of te mopperen op de ‘niet functionerende’ webbouwer.  
Terwijl het eigenlijk heel simpel is: start vanuit jouw eigen klant:

Wat ziet, denkt, voelt en wil jouw klant als hij op jouw website is?

Denk en werk vanuit het klantperspectief.
Bij elke website die ik maak kijk, denk en werk ik steeds weer vanuit dit klantperspectief. Probeer het ook eens. Vragen die je jezelf daarbij kan stellen, zijn bijvoorbeeld:

  • Met welke vraag komt mijn websitebezoeker binnen?
    Waar is hij naar op zoek?
  • Hoe ziet mijn klant mijn aanbod?
  • Waar en hoe snel vindt mijn potentiële klant het antwoord op zijn vraag (lees: hoe snel wordt dé oplossing voor zijn ‘probleem’ gevonden.)?
  • Kan mijn bezoeker snel zijn weg vinden of is mijn website als een doolhof?
  • Zijn mijn teksten helder en begrijpelijk voor mijn bezoeker?
    Voelt de bezoeker zich aangesproken, begrepen en gewaardeerd?
  • Haakt mijn potentiële klant al snel af, of wordt zijn aandacht juist getrokken en voelt hij zich erkend?
    Krijgt mijn klant het gevoel dat hij mijn product heel graag wil hebben en er meer van wil hebben. En het liefst nù!

Gewoon door kritisch te kijken naar je eigen website en daarbij de klantvraag en je aanbod tegen het licht te houden, zet je jezelf als ondernemer weer even op scherp:

  • Gaat mijn website wel echt over het antwoord op de vraag van mijn klant?
    Sluit mijn productaanbod daarop aan?
    (Of heb ik het vooral over mijn methoden, technieken en mijn kennis?)
  • Zet ik mijn klant centraal?
    (Of heb ik het vooral over mijzelf / mijn bedrijf?)
  • Hoe toegankelijk is mijn product eigenlijk echt?
    (Kan de klant snel tot koop overgaan of heb ik allerlei hindernissen ingebouwd?)

Natuurlijk is het best lastig om die mindshift te maken.
Focussen op het resultaat helpt: werk naar een website die de klant centraal zet. Dat is een website die bezoekers trekt, meer interactie geeft en daarmee tot meer klanten en dus omzet leidt.
Wil jij weten hoe jij zelf jouw website kan verbeteren? Boek dan een 1:1 online sessie waarin ik je veel tips geef hoe jij zelf jouw klant centraal zet in jouw website.
Besteed je het maken van een goede website liever uit? Ook voor jou maak ik graag een website die jouw klant centraal zet. En natuurlijk is een website die helemaal 100% jou is én jouw klant centraal zet ook mogelijk.

Wanneer keek jij voor het laatst door de ogen van je klant naar jouw website?