De AVG en jouw website Wat is het?

Sinds 25 mei 2018 geldt een nieuwe privacywet: de Algemene verordening gegevensbescherming. Ook wel 'de AVG' genoemd of 'GDPR' (General Data Protection Regulation). 

Klinkt natuurlijk allemaal super saai. Ik zie je al gapen.
Tegelijkertijd is het heel goed dat deze wet er is. Deze wet verplicht bedrijven, organisaties, instanties, etc. zorgvuldig om te gaan met jouw persoonlijke gegevens die jij achterlaat op websites. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier of het downloaden van een ebook.

Wat moet jij als ondernemer er mee?

Voor jouw als ondernemer betekent dit dat je een aantal verantwoordelijkheden hebt als het gaat om de verwerking van alle persoonlijke gegevens die jij via jouw website ontvangt en voor al jouw bedrijfsactiviteiten, vaak vooral ten behoeve van marketing, inzet.
Zodra bezoekers zich op jouw website kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief, een ebook kunnen downloaden of bijvoorbeeld een contactformulier in kunnen vullen is er sprake van het verwerken van persoonlijke gegevens.

Ook al vraag je alleen maar een naam en een e-mailadres in te vullen. Heb je een webshop of online academy? Dan is het toepassen van de AVG zeker een must want hierbij komen ook de bankgegevens of bijvoorbeeld btw-nummers in het spel. 

Veel ondernemers zijn hier al vanaf op de hoogte en hebben alles in de bedrijfsvoering ingeregeld. Er is nog een groep ondernemers voor wie dit nieuw is. 

Heb jij een coach of therapeutenpraktijk? Dan is het toepassen van de AVG-wetgeving op jouw website extra belangrijk. Je geeft daarmee het signaal af dat jij zorgvuldig met de persoonlijke gegevens en informatie van je cliënten, coachees omgaat. Daarmee straal je zorgvuldigheid vertrouwen en uit.

Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens lees je meer over de AVG.

De AVG als basis voor jouw website Cookies & zo

Veel ondernemers hebben het idee dat de AVG alleen over 'cookies' en de 'cookiebanner' gaat.
Helaas. Was het maar zo'n feest.
Er komt iets meer bij kijken dan alleen het plaatsen van een cookiebanner. 

Ik noem een aantal acties, die je als ondernemer op je website moet uitvoeren.
En natuurlijk help ik je graag om het te realiseren: 

  • Cookiebanner

    Hiermee geef je aan dat je website gebruik maakt van cookies, bijvoorbeeld functionele, marketing en analytische cookies. Ook indien jouw website alleen functionele cookies inzet, is het goed een cookiebanner te plaatsen. Je voorkomt daarmee vragen en discussies.  

  • Privacyverklaring

    De privacyverklaring is verplicht voor elk bedrijf dat persoonsgegevens verwerkt. In deze verklaring vertel je de bezoekers van jouw website hoe jij persoonsgegevens binnen jouw bedrijf verwerkt. Op basis van deze verklaring kan een klant beslissen of hij met jou wil samenwerken of iets bij jou wil kopen. Deze verklaring plaats je het beste met een linkje in de footer van jouw website (onderaan). 

  • Cookieverklaring

    Meestal is in de privacyverklaring ook een paragraaf opgenomen waarin vermeld staat welke cookies voor jouw website van toepassing zijn. Is dat niet het geval, dan kan je een aparte cookieverklaring op je website plaatsen. Hierin geef je dus aan welke cookies actief ingezet worden op jouw website t.b.v. het goed laten functioneren van jouw website of om bezoekersstatistieken bij te houden of marketingtools in te zetten. 

  • SSL-certificaat

    De AVG-wetgeving maakt dat je verplicht bent de uitwisseling van de persoonlijke gegevens via jouw website worden optimaal te beveiligen. Bewaar je de contactformulieren en de persoonlijke gegevens die via jouw website ingevuld worden, dan ben je verplicht een SSL-certificaat te plaatsen. Dit is de toevoeging 'https' aan de URL van jouw website. 
    Ik raad ondernemers aan sowieso een SSL-certificaat op hun website te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat jouw bedrijf als veilig en betrouwbaar overkomt. En dat is weer goed voor je imago. 

  • Google Analytics

    Wil je Google Analytics op jouw website inzetten om zo inzage te krijgen in het aantal bezoekers en het bezoekersgedrag op jouw website? Dan ben je verplicht om een overeenkomst met Google af te sluiten. Dat is simpel in te regelen via de tool van Google Analytics. Ook IP-adressen van jouw websitebezoekers kunnen daar geanonimiseerd worden. 

  • Contactformulier AVG proof

    Maak je op je website graag gebruik van contactformulieren? Zorg dan dat je alleen die gegevens vraagt die je écht nodig hebt en die betrekking hebben op bijvoorbeeld een eerste telefonisch of e-mail contact of het aanvragen van een offerte. Neem dan een zogenaamde checkbox bij het contactformulier op, waarmee de bezoeker akkoord gaat met het gebruik van zijn gegevens voor het doel zoals genoemd in het betreffende onderdeel van jouw website.