Leestijd: 4 minuten Als ondernemer wil je omzet maken. Het liefst eenvoudig en snel. Je weet dat je dan ‘iets met Google en SEO moet’. Maar waar begin je? En wat is SEO eigenlijk?

Anja Hepkema

Anja Hepkema

Wat is SEO? Wat kan je met SEO?

Leestijd: 4 minuten

Als ondernemer wil je omzet maken. Het liefst eenvoudig en snel. Je weet dat je dan ‘iets met Google en SEO moet’. Maar waar begin je? En wat is SEO eigenlijk?


Je website is een belangrijk medium om omzet te maken: Hoe meer bezoekers jij naar je website kan halen, hoe meer klanten je trekt, hoe meer omzet je zal maken.
Google is het belangrijkste hulpmiddel om je website goed vindbaar te maken. Dus wil je dat Google jouw website snel vindt en hoog in de zoekresultaten laat zien. Maar hoe bereik je dat?
SEO helpt je daarin.

Wat is SEO wel? Wat is SEO niet?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. SEO is dus niets meer dan zoekmachineoptimalisatie. Oftewel: je website zo goed mogelijk inrichten, zodat jouw site goed gevonden wordt door de vele zoekmachines. Zo leg je een basis voor een constante stroom van bezoekers naar jouw website, die vervolgens klant kunnen worden.

Met een goede SEO zorg je dat de zoekmachines jouw website goed kunnen lezen. Crawlen noemen ze dat. Via het ‘lezen van jouw website’ wordt de waarde van jouw websitecontent gewaardeerd en de positie van jouw website in Google bepaald.
Bij de term ‘website content’ denken veel mensen alleen aan de tekst. Maar wist jij dat de structuur van de gehele website ook deel is van de inhoud van jouw website? De structuur van de URL’s, de opbouw van de navigatie, de pagina’s, de (sub-)titels, de foto’s, de animaties, de video’s, audio’s, pdf’s, Instagram feeds, etc. maken deel uit van de inhoud van jouw site. Allemaal aspecten die door zoekmachines ‘gecrawld’ worden en die dus aandacht vragen.
SEO is niet ‘mijn website vol stoppen met heel veel zoekwoorden, zodat Google mij snel vindt’. Veel ondernemers denken dit nog steeds. In het begin van de Zero’s werkte dit nog goed, maar de werkwijze van Google is intussen echt veranderd.

Google als antwoordmachine

Vroeger werkten de zoekmachines vooral op basis van door mensen geschreven algoritmen. Anno nu is dat anders: zoekmachines zijn veranderd in volledig geautomatiseerde systemen. Google RankBrain is bijvoorbeeld zo’n systeem.
Deze systemen doen niets anders dan de inhoud van websites scannen, indexeren en ordenen. Criteria waarnaar gekeken wordt zijn:

  • Geeft jouw website antwoord op de vraag van jouw bezoeker?
  • Vindt jouw bezoeker goed en snel zijn weg op jouw website?
  • Hoelang blijft een bezoeker op een pagina?
  • Welke pagina’s worden goed bezocht?

Het allerbelangrijkste criterium is:

“Geeft de inhoud van een webpagina, blog, social media post, etc. een goed antwoord op de vraag van de zoeker?”

Mensen doen nl. niets anders dan een vraag aan Google stellen. Op basis van die vraag zoeken ze het internet af. Die vraag kan een volledige zin zijn of alleen bepaalde trefwoorden.
Google geeft het antwoord d.m.v. zoekresultaten.

Dus je snapt het al: het is belangrijk dat de content van jouw webpagina’s, blogs, social media, etc. antwoord geeft op de vraag van jouw potentiële klant en dat Google dat antwoord weet te vinden. Leg in je website dus de focus op antwoord geven op de vraag van je klant.  Niet alleen in de tekst of blogs, maar ook in de URL’s, (sub-)titels, etc.

Denk vanuit de klant

Yep. Daar is ie weer: ‘Denk vanuit de klant’ en kijk vanuit de ogen van je klant naar je aanbod en website.
Dit blijft een lastige voor veel ondernemers.
Jouw klant zoekt alleen een antwoord op zijn vraag. Daarmee komt hij naar jouw website. Hij zoekt een oplossing voor zijn probleem.
Het gaat jouw potentiële klant niet om jouzelf of jouw bedrijf. Een websitebezoeker wil alleen dat antwoord of die oplossing. Hij komt niet voor ellelange odes aan jezelf of aan jouw bedrijf.
Ja, dat die bezoeker een persoonlijke klik met jou als persoon of met jouw bedrijf voelt, dat is mooi meegenomen. Het verhoogt de kans dat de bezoeker jouw product of dienst gaat afnemen. Maar dat bereik je vooral door de bezoeker het gevoel van (h)erkenning en gezien worden te geven. Door dat antwoord op zijn vraag te geven. Niet met odes aan jezelf.
Een bijkomend voordeel van het antwoord op de vraag geven, is dat jij de zoekmachines helpt in het vinden en hoog ranken van jouw eigen website.
Nu niet meteen denken: “Ah, met SEO kan ik dus de zoekmachines pleasen?”. Zo simpel is het niet.
Je richt je SEO niet in voor de zoekmachines. Google denkt nl. alleen vanuit de websitebezoeker en kijkt daarbij ook hoe gebruiksvriendelijk jouw website voor jouw doelgroep is. Daarom richt je je SEO ook vanuit de klant in. SEO volgt Google hierin.

SEO is dus hetzelfde als Google?

Dat wordt wel eens gezegd. Maar nee, dat is het niet. En misschien toch ook weer wel: Google domineert nl. zo’n 90% van het wereldwijde marktaandeel van zoekmachines. Voor mobiele apparaten (telefoons en tablets) heeft Google zelfs ca. 98% van het marktaandeel.
Natuurlijk zijn er ook nog andere zoekmachines, maar die hebben een veel kleiner marktaandeel. Vanzelfsprekend doet Google er alles aan om de grootste zoekmachine ter wereld te blijven. Daarom werkt Google continue aan het leveren van de meest relevante, populaire, unieke, actuele en kwalitatief goede zoekresultaten (lees: antwoorden op vragen van websitebezoekers).
Dus ja, in die zin kan je best stellen dat:

  • Met SEO bezig zijn niets anders is dan zorgen dat je website hoger in Google komt.
  • Je steeds moet zorgen dat jouw website vooral die informatie geeft die relevant, uniek, actueel, van goede kwaliteit en populair is.

Yep… dat klinkt als een pittige uitdaging. 
Maar dat valt ook wel weer mee. Als je maar weet hoe. In mijn volgende blog kom ik hierop terug.

Wil je nu al aan de slag met het optimaliseren van je website maar heb je geen idee waar te beginnen? Neem dan vooral contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.

foto: ©Pexels-Pixabay270637

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.