8 tips voor een SEO-vriendelijke URL

Anja Hepkema

Anja Hepkema

8 tips voor een SEO-vriendelijke URL

Hoe SEO-vriendelijk zijn de URL’s in jouw website?
Wist je dat de URL’s in je website onderdeel zijn van een goede Search Engine Optimization? En dat je dus met de URL’s al werkt aan een goede vindbaarheid in Google?
De URL is nl. een van de ranking factoren, waarmee Google bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekresultaten naar voren komt.

Voor wie URL’s en paginatitels wel eens door elkaar haalt: URL staat voor de afkorting Uniform Resource Locator. Oftewel de verwijzing naar de locatie van een bepaalde pagina op jouw website. Je kan de URL zien als het adres van jouw website op het wereldwijde web.
Dat is dus niet hetzelfde als de titel van een webpagina.

Elke pagina op jouw website heeft een eigen URL. Want als het goed is, heeft elke pagina een eigen onderwerp en een eigen doel. Elke pagina is uniek. Met goed doordachte URL’s kunnen de pagina’s binnen jouw website zich onderscheiden van alle andere webpagina’s op het wereldwijde web.
En dat maakt de opbouw van een URL zo belangrijk als SEO-factor. Hoe beter de URL is opgebouwd, hoe beter de vindbaarheid van jouw website en webpagina’s.

Klinkt logisch, maar hoe stel je een goede URL samen?
Ik geef je 8 tips:

1. Laat de URL beginnen met https

Heel simpel te realiseren m.b.v. een SSL-certificaat, die je via je hostingpartij aan je domeinnaam koppelt. Daarmee realiseer je een beveiligde verbinding voor je website. Zo’n beveiligde verbinding herken je aan het slotje dat aan het begin van de URL staat en aan ‘https’.
Zo weet jouw websitebezoeker dat alle gegevens die hij op jouw website achterlaat beveiligd met jou uitgewisseld worden. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Ook voor de AVG is zo’n SSL-certificaat belangrijk.
Dit lijkt een open deur, maar er zijn nog genoeg sites zonder SSL-certificaat.

2. Houd je domeinnaam kort, simpel en krachtig

Dat maakt dat jouw potentiële klant jouw website eerder onthoudt en makkelijker intypt. Zeker wanneer je een naam kiest die triggert en blijft hangen.
En je hebt daarmee meer ruimte om achter de slash (/) informatie over de betreffende pagina te geven. Dus aan te geven waar die pagina over gaat.

3. Zoekwoorden in de URL

Zoekwoorden plaats je zowel in de paginatitel, in de meta description van een pagina als in de URL
van je webpagina’s. Zoekwoorden in de URL van je webpagina’s geven de vindbaarheid van jouw website een boost. Je plaatst ze na de domeinnaam, achter de slash.

Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat die zoekwoorden betrekking hebben op de inhoud van de betreffende webpagina. Daarmee ziet Google heel snel waar de webpagina over gaat. En dat helpt Google weer in het snel en efficiënt indexeren van de webpagina en dus van jouw website.

Wel even opletten dat je de URL niet volstopt met zoekwoorden. Net zoals dat voor de content van je site niet slim is om te doen, doe je dat ook voor de URL’s beter niet. Het is belangrijk dat de URL op een natuurlijke wijze leest. Zet je de URL vol met zoekwoorden dan is dat niet zo goed voor een fijne leesbaarheid.

4. Korte leesbare URL’s

Keep it simple: Hoe korter de URL, hoe beter deze door Google en jouw websitebezoekers te gebruiken zijn. Gebruik dus goed te begrijpen woorden in de URL’s. Vermijd hele cijferreeksen die verwijzen naar een bepaalde productcategorie die ergens diep achter in je webshop te vinden is. Daarmee ga je niet scoren in Google.

Hoe minder woorden in de URL, hoe meer waarde Google aan elk afzonderlijk woord toekent.
Om een URL kort te houden, schrijf je het beste in telegramstijl. Overbodige woorden zoals ‘de’, ‘het’, ‘een’, ‘wij’, ‘mijn’ en ‘ons’ laat je weg. Wat overblijft zijn de kernwoorden.
Een ideale lengte voor een URL is ca. 65 tekens.

5. Gebruik kleine letters

Het is slim om in de URL alleen kleine letters te gebruiken. Vroegâh hadden de browsers wat moeite met hoofdletters. Dat is nu wat minder. Maar gezien de snelle ontwikkelingen en wisselingen in the online world is het slim om met alleen kleine letters te blijven werken. Zit je altijd safe mocht de hoofdletter-gevoeligheid weer de kop opsteken.

6. Vervang spaties door koppeltekens

Als je een URL leesbaar wilt maken, gebruik je natuurlijk graag spaties. Maar in een URL zijn spaties niet te gebruiken. Gebruik daarom in de plaats van een spatie het koppelteken. Dat maakt de URL toch leesbaar. En het belangrijkste: Google snapt waar jouw pagina over gaat.
Let op: gebruik het koppelteken. Niet de underscore (_). Zoekmachines snappen nl. weinig van een underscore. En dat is dan weer nadelig voor de vindbaarheid van jouw website of webpagina.

7. Werk met een vaste URL-structuur

Heb je een grote website met veel pagina’s? Breng dan een goede structuur in je website aan.
Dat doe je bijvoorbeeld door de webpagina’s op te delen in categorieën. Daarmee creëer je niveaus in je website. En die kan je weer toepassen in de URL’s.
Zo help je Google de structuur van je website te begrijpen. Google en jouw potentiële klant zien dan meteen waar een pagina over gaat en op ‘welke afdeling van de website’ hij zich bevindt.

Maar wel even opletten dat je niet te veel (sub-)categorieën en niveaus aanmaakt. Voor je het weet sla je een tikkie door en creëer je alsnog een doolhof. Onthoud: 65 tekens is de max voor een goede URL. Heb je heel veel categorieën dan zit je in de URL al snel over die 65 tekens heen.

8. Statische URL’s

Yep. Ook URL’s kunnen ‘statisch’ of ‘dynamisch’ zijn. Ze zijn vrij simpel te herkennen:
Een statische URL oogt overzichtelijk en is kort. Deze URL leest prettig.
Een dynamische URL oogt lang en is vaak niet makkelijk leesbaar. Denk aan die URL van een website, waarin meerdere categorieën worden genoemd en ook nog eens de productcodes zijn opgenomen. Deze zijn voor de websitebezoeker niet te volgen. En ook Google komt er niet uit.
Je snapt het al: niet goed voor de vindbaarheid en de ranking van jouw website in de zoekmachines.

Maak jouw URL’s SEO-vriendelijk

Ik weet zeker dat ook jij met deze 8 tips zelf aan de slag kan om de URL’s van jouw website te optimaliseren, zodat Google ook jouw website beter gaat ranken. Ook jouw potentiële klanten gaan jouw website hierdoor sneller vinden.

Kom je er niet uit? Ga dan vooral niet aanmodderen. Neem even contact met mij op. Ik help je graag om ook jouw URL’s SEO-vriendelijk te maken.
Meer SEO-tips vind je in mijn blog 17 SEO-tips: zelf aan de slag met SEO.