Leestijd: 4 minuten Hoe maak je nou die goede homepagina waarmee je jouw websitebezoeker tot klant maakt? Wat zet je er wel op? Wat laat je beter weg? Ik leg het je uit.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

Hoe maak je een goede homepage?

Leestijd: 4 minuten

De homepage van jouw website is de voordeur van jouw digitale bedrijfspand.
Hier maakt jouw potentiële klant digitaal kennis met jou en jouw bedrijf.
Hier doet jouw bezoeker die 1e indruk op: “Wie ben jij? Wat doe je? En is dat ook wat ik zoek?”.
Maar: Hoe maak je een goede homepage?

De homepagina: waar begin je?

Bedenk: je hebt ca. 3 seconden de tijd om de aandacht van je bezoeker te vangen.
Dus geef jouw bezoeker op je homepage meteen het gevoel dat hij bij jou op de juiste plek is. En zorg dat hij door wil klikken naar alles wat jij op je website presenteert.
Maak hem nieuwsgierig.
Geef direct dat gevoel van “Yes, dit is wat ik zoek”, “Dit gaat mij helpen”, “Dit wil ik hebben” en varianten daarop.
En wijs je bezoeker vanaf deze pagina snel en gericht de weg naar de andere belangrijke onderdelen van je website.

Het begint al met je logo en navigatiebalk

Laat met je logo en bedrijfsnaam al zien wie je bent en wat je doet.
Gebruik eventueel een tagline, waarmee je dit duidelijk maakt.

Zorg dat je navigatie ook laat zien wat je doet. Plaats daar woorden die vertellen wat je aanbiedt. De woorden in de navigatie helpen je al in het beter vindbaar worden.
Zet daar geen lege containerbegrippen zoals ‘aanbod’, ‘diensten’, ‘over’, etc.
Niemand gaat jou vinden op ‘aanbod’. En ‘diensten’ is een weinig prikkelende term.
Woorden als ‘coaching’, ‘trainingen’ of bijv., nog specifieker, ‘hatha yoga’ zijn logischere termen waarop mensen gaan zoeken.

De kern van jouw aanbod

Vervolgens laat je zien wat de kern is van dat wat jij doet.
En vooral wat het jouw klant brengt.
Dat laat je zien in een pakkende titel en een korte alinea tekst.
Hiermee raak je, als het goed is, jouw bezoeker vol in de kern van zijn vraag, zijn ‘pijn’ of ‘probleem’ waarmee hij jouw website bezoekt.
Vergeet niet: jouw bezoeker heeft een vraag. En jouw website gaat, met jouw aanbod, daarop een antwoord geven, een oplossing bieden of een behoefte vervullen.
Plaats hier eventueel een goede foto van jezelf of van het product dat je aanbiedt.
Tip: houd het kort. Echt waar: een korte tekst van een paar regels heeft effect.
Niet gaan uitweiden, maar kort houden.
Denk aan die 3 seconden.
Een keer knipperen met je ogen en je bezoeker is doorgeklikt naar de website van jouw leuke concullega.

Presenteer je aanbod op hoofdlijnen

Maak hier een selectie van maximaal 4 diensten of producten. Het gaat dus om de belangrijkste. Niet om je gehele assortiment.
Zorg dat er via deze toppers uit jouw aanbod doorgeklikt kan worden naar aparte product of dienstpagina’s.
Maak je geen zorgen over de rest van je aanbod. Dat breng je elders op de website bij je bezoeker in beeld.

Als het goed is, bereikt jouw homepage hier ergens de beeldvouw van het computerscherm.
Alles boven die beeldvouw (einde scherm) moet dus pakkend zijn.
Vanaf hier zal de bezoeker moeten scrollen om het andere deel van de homepage te kunnen zien. En ook met dat deel van je homepagina wil je natuurlijk je websitebezoeker boeien.

De homepage onder de beeldvouw

Gratis weggever

Heb je een gratis weggever? En heeft die weggever toegevoegde waarde voor het totaalbeeld van jouw homepage?
Ja?
Dan kan je die gratis weggever hier presenteren. (Je kan hier dus al gaan bouwen aan je mailinglist). En ook hier: wees kort en bondig in je tekst. Plaats eventueel een afbeelding van de weggever.

Reviews

Reviews kan je hier laten zien: wat vertellen klanten over jou en je bedrijf, product of dienst? Maak er geen top 50 van.
Een stuk of 3, 4 is echt voldoende.
En ik zeg het nog maar een keer: korte teksten.
Geen dagboekverhalen over het werken met jou.  

Introduceer jezelf of je team

Met een korte tekst en een goede, kleine, foto introduceer je hier jezelf (of je team).
Zorg dat hier doorgeklikt kan worden naar de pagina die specifiek over jou of je team gaat.
Ik val in herhaling: ook dit kort houden.
Plaats hier eventueel een button voor contact: telefoon of e-mail.

Blogs of Instagram feed

Presenteer hier ook jouw laatste, meest recente, blogs.
Schrijf je geen blogs, maar ben je wel actief op Instagram?
Laat dan hier je laatste posts zien.

En natuurlijk: contact

Laat in de footer van je homepage (de onderste balk van de pagina) zien hoe jouw bezoeker met jou in contact komt: telefoonnummer, e-mail (responsive).
Hier kan je ook laten zien op welke social mediakanalen jij actief bent en waar jouw bezoeker jou kan volgen.
Plaats hier ook je privacyverklaring en disclaimer. En bijvoorbeeld je algemene voorwaarden en KvK-nummer. 

Wat plaats je niet op je homepage?

  • De zgn. ‘welkom op mijn website’-introductie.
  • Lange lappen tekst vol verhalen over jezelf en jouw expertise, vakjargon, e.d.
    Als je je bezoeker kwijt wil raken, is dit een aanrader.
    Wil je dat je bezoeker klant wordt, dan is het beter dit niet te doen.
    Lezen doe je in een boek. Niet op een website.
  • Foto sliders, caroussels, achtergrondvideo’s, schreeuwende visuals, e.d.
    Het is killing voor de laadtijd van je website en je vindbaarheid in Google.
    En voor je bezoeker het ideale moment om te denken: “Next!”.
  • Uitroeptekens en hoofdletters in je teksten.
    Je presenteert je aanbod op internet. Je staat niet “Maak mij los” schreeuwend op een weekmarkt.

Waar je nog over kan nadenken:

  • Elk onderdeel van jouw website is helpend voor jouw websitebezoeker.
    Bedenk op welke manier jij jouw bezoeker al op de homepagina kan helpen in het vinden wat hij zoekt.
  • Wat is de belangrijkste taak van de homepage voor jouw bezoeker?
  • Wat is de taak van elk onderdeel van de homepage?
  • Kan je op de homepage al werken aan conversie? Ja? Doen!

Tip

Denk vanuit de klant en het doel van de website.
Het ontwerp van je website volgt jouw klant en het doel van je website.
En niet andersom.
Dat wordt helaas wel vaak gedacht.  

Hiermee gaat het je lukken om een goede homepage neer te zetten.
En is het toch wat ingewikkelder dan het leek?
Of wil je eens sparren over het laten maken van je website?
Mail of bel mij dan even. Ik help je graag op weg.
We kunnen er ook een coproductie van maken: verdelen we de taken.
Jij doet jouw deel, wat je goed zelf kan. Ik doe dat deel wat jou minder ligt.
Ik spreek de mogelijkheden graag met je door.

Foto: Artem Gavrysh / Unsplash


Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.