Leestijd: 3 minuten Een tagline op je website geeft kort en concreet aan wat jouw bedrijf aanbiedt. Je vat in een paar woorden de kern van jouw bedrijf samen. Daarmee laat je zien wie je bent en wat je doet.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

Heb jij al een tagline op je website?

Leestijd: 3 minuten

Ik hoor je al denken: “Tagline? Wat is een tagline? Wat moet ik met een tagline?”

Waarom een tagline?

Het is heel simpel: met een tagline geef je kort en concreet aan wat jouw bedrijf aanbiedt. Oftewel: met een tagline vat jij in één hele korte zin de kern van jouw bedrijf samen.
Je laat daarmee zien wie je bent en wat je doet.
En je laat ook meteen zien of jouw bezoeker iets aan jouw bedrijf heeft: “Zit ik hier goed of kan ik beter door klikken?”.
Je laat dus in één oogopslag zien wat jouw potentiële klant bij jou kan halen. Of hij bij jou een antwoord op zijn vraag of probleem vindt, of een behoefte kan vervullen.

En dat is super waardevol wanneer dat niet meteen uit jouw bedrijfsnaam of beeldmerk op te maken is.

Zie het als een soort bevestiging voor jouw websitebezoeker. Hij ziet meteen: “Ja, ik zit hier op de juiste website. Hier kan ik het antwoord op mijn vraag vinden”.
En dat is handig, want een websitebezoeker beslist binnen 3 seconden of hij op jouw site blijft en verder kijkt of dat hij doorklikt naar de sites van jouw concurrenten.  
Zie je als websitebezoeker niet meteen waar een website over gaat, dan haak je al snel af.
Wat ook handig is: je zorgt voor duidelijkheid op je website én het brengt je uiteindelijk meer omzet en conversie.

“Hé Anja, je bedoelt natuurlijk een slogan of een pay-off! Zeg dat dan gewoon.”

Eh…nee. Een tagline is geen slogan.
Een tagline is ook geen pay-off.
Een tagline is echt een tagline.

Waar zitten de verschillen:

Slogan

Een slogan is vaak gekoppeld aan een campagne of een bepaalde actie. Het doel van een slogan is de doelgroep aanspreken en de nieuwsgierigheid voor die campagne te triggeren.
Sommige slogans hebben best een lange levensduur. Denk bijv. aan “Heerlijk helder ….” van dat bekende biermerk, of: “Haal de oorlog uit een kind” van Warchild, die beide al heel lang bekend zijn.

Pay-off

Een pay-off vertelt iets over de identiteit van jouw bedrijf en de belofte die je als bedrijf doet: waar sta jij voor en wat onderscheidt jou van jouw collega’s? Je speelt daarmee in op de behoefte en emotie van jouw (potentiële) klant. Bijvoorbeeld “Er is geen betere” van dat bekende wasmachinemerk. Of: “Hallo Jumbo” van die gele supermarktketen.

Tagline

Een tagline is niets meer dan een korte en krachtig geformuleerde regel tekst van slechts een paar woorden.
Je hoeft er echt geen volzin van te maken. Gewoon een paar losse woorden, waarmee je omschrijft wat jouw bedrijf biedt. Zoals bijv. deze van Aart Jan van Erkel op zijn website:  schrijvenvoorinternet.nl Beter leren schrijven om méér te verkopen.

Waar plaats je jouw tagline op je website?

Een tagline plaats je direct onder of naast je logo. Gewoon als tekstregel. Niet ingewikkeld gaan doen met het aanpassen van je logo e.d.
Ik zeg het nog maar eens: je hebt 3 seconden om de aandacht van je potentiële klant te vangen en voor jou te winnen. Die tagline moet dus niet alleen goed zijn, maar ook meteen opvallen.

SEO-voordeeltje

Heb je de tagline als tekst op je website staan, dan wordt deze tekstregel ook meteen door de Googlebot opgepikt. En dat kan weer voordelig zijn voor je vindbaarheid binnen Google. Het is geen tovermiddel voor het verbeteren van je vindbaarheid, maar het kan wel helpend zijn de vindbaarheid van je site te verbeteren. Want ook Google begrijpt met zo’n tagline meteen waar jouw website over gaat en waar jij voor staat.
Klein detail: je kan je tagline beter niet in een afbeelding plaatsen, want dat leest Google niet.

Een goede tagline vraagt wat denkwerk

Tsja, hoe maak je nu een korte, krachtige tagline?
Met welke woorden vertel je nu precies wie je bent en wat je doet? Dat is iets om over na te denken. En schrijven is schrappen hè. Laat je niet gek maken. Gewoon een aantal mogelijkheden voor jezelf noteren en steeds meer finetunen. Net zolang tot je een pakkende tagline hebt waaruit iedereen kan opmaken wat jij doet en biedt.
Het hoeft niet morgen af, maar wel kort daarna. Niet uitstellen dus. Gewoon even doen.
En bedenk ook: een tagline is niet in beton gegoten. Je kan het altijd weer aanpassen wanneer je een nog briljantere zin vindt.

Werk jij aan het verbeteren van je website? Lees dan ook mijn blog ‘Hoe maak je een goede homepage?’.  Daar vind je nog wat tips die je op weg helpen.
En kom je er niet uit? Dan weet je mij te vinden.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.