Vraag jij jezelf nog steeds af hoe je eindelijk zicht krijgt op het effect van je marketingstrategie?
Heb je geen idee wat je eigenlijk aan het doen bent? En ben je nog steeds op zoek naar dé tool die jou laat zien waar jouw website het goed doet en waar het verbeterd kan worden?  
Dan is de nieuwe versie van Google Analytics echt iets voor jou! Verbeterd én met meer mogelijkheden. 

Google Analytics 4 (GA4) is here

Terwijl jij nog vraagtekens hebt over de ‘oudere’ versies van Google Analytics, stoomt Google door met een nieuwe versie. Maar goed nieuws! GA4 is gebruiksvriendelijker, heeft nieuwe functies en betere rapporten.

Met de verbeterde versie van Google Analytics krijg jij meer inzicht in de effecten van jouw marketing.
Jij weet voortaan precies wat je aan je website kan verbeteren.

GA4 heeft een verbeterd datamodel met nieuwe, voorspellende inzichten. Het koppelen van je website aan Google Analytics is ingewikkeld als je dit niet regelmatig doet. 

Ik kan je daarbij helpen.
Vanaf € 149 exclusief btw regel ik alles voor je in.

Wat is het effect van jouw website?

Je hebt keihard gewerkt aan een goede website voor jouw bedrijf. Je site staat al een poosje live.
Je bent heel wat uren kwijt aan de marketing voor je bedrijf en je website.


Alles met 1 doel: meer bezoekers en volgers naar je website brengen, zodat ze klant worden.
Maar levert jouw marketingstrategie je ook echt iets op? Waar zie jij de effecten?

En hoe meet je dat?
Hoe weet je of je bij moet sturen?
Of dat het gewoon goed is?

Deep down weet je dat je meer met je statistieken moet.
Maar statistieken zijn nog droger dan het droogste koekje dat je ooit at.
Dus hoe maak je dit weer een beetje sappig en leuk?

Juist: met Google Analytics 4!

WEET JIJ OF JOUW WEBSITE VOOR JE WERKT?
OF DOE JE MAAR WAT?
Stel je eens voor...

... dat jij precies in beeld hebt: 

  • Hoeveel bezoekers jouw website trekt.
  • Wat de beste pagina’s van jouw website zijn.
  • Welk social media kanaal de meeste potentiële klanten naar jouw website leidt.
  • Welke route die bezoekers volgen.
  • Op welke pagina websitebezoekers echt klant worden?

Maar ook:

  • Welke niet (meer) bestaande pagina’s nog steeds bezocht worden. Oeps!
  • Welke content op welke pagina goed bekeken wordt en welke minder goed.
  • En nog veel meer.

Dan weet je eindelijk:

  • Of je goed bezig bent met jouw marketing.
  • Wat je op jouw website moet aanpassen om van bezoekers klanten te maken.
  • Hoe jij jouw campagnes, blogs en social media kanalen nog succesvoller kan maken.
METEN IS WETEN
YEP, JUIST OP JE WEBSITE
Dit is wat ik voor jou kan doen
  • Tijdens een intakegesprek inventariseren we jouw meet-doelen.
  • Jouw Google Analytics 4-account richt ik voor je in en koppel ik aan je website.
  • Geen gehannes met cijfers: rapportages geven jou alle benodigde info.
  • Geen technisch gedoe met Google Tag Manager: GA4 werkt ook zonder GTM.
  • Met een video-instructie loods ik je door jouw Google Analytics 4 tool heen.

Na het instellen houden we contact:

  • Week 4: tussentijdse call van 30 minuten over de resultaten van jouw website.
  • Week 8: tussentijdse call van 30 minuten over de resultaten van jouw website.

Na afloop kan jij zelf de rapportages in Google Analytics 4 volgen en weet jij waar jij jouw website kan verbeteren.

Standaard rapportages in GA4 geven je o.a. inzicht in:

  • Waar komen nieuwe bezoekers vandaan?
  • Via welke campagnes komen de meeste bezoekers naar mijn website? 
  • Welke (social media) kanalen leiden de meeste bezoekers naar mijn website?
  • De URL's / paginatitels en het aantal weergaven per URL. Welke pagina's worden het beste bezocht? 
    Zijn dat ook de pagina's waarvan jij denkt dat ze goed bezocht worden? 
  • Hoeveel mensen voeren een bepaalde actie uit en welke actie is dat dan?
  • Video’s: Hoe vaak worden deze bekeken? (N.B. Dit geldt alleen voor de embedded video’s van YouTube op je website.)
  • Scroll diepte: hoe ver scrolt een websitebezoeker door op de pagina? M.a.w. is de content op deze pagina interessant genoeg? Weet jij de aandacht van jouw websitebezoeker vast te houden of klikt hij meteen door?
  • Demografie: uit welke landen, regio’s en steden komen jouw bezoekers? Hoeveel vaste bezoekers zijn dat? Hoeveel nieuwe bezoekers?
  • Techniek: Vanaf welk apparaat wordt jouw website het meest bekeken: desktop, tablet of mobiel? Windows, Macintosh, Android of iOS?
    M.a.w.: presteert jouw website op die apparaten goed?
  • Hoe komen jouw websitebezoekers op jouw website?
    • Organisch? (D.w.z. via de zoekmachines).
    • Direct: De bezoekers komen rechtstreeks naar jouw website.
    • Via doorverwijzing? De bezoekers worden vanaf een andere website of social mediakanalen, via een linkje, naar jouw website doorverwezen.
    • Anders: alle overige websitebezoekers, die niet direct in de genoemde categorieën geplaatst kunnen worden.

Enkele voorbeelden van maatwerkrapporten zijn:

  • 404 foutmeldingen: een mooi overzicht van de ‘foute’ URL’s waarmee websitebezoekers op een niet bestaande webpagina terecht komen. De zgn. 404-pagina.
    Met dit overzicht werk je de redirections snel bij.
  • Zoekopdrachten op de site: heb jij een zoekveld op jouw website? Dit rapport laat jou zien op welke woorden jouw website doorzocht wordt. Daarmee kan jij zien of jouw content de taal van jouw klant spreekt: komen die woorden ook voor in jouw content? Nee? Dan kan je hiermee jouw teksten verbeteren. En dat is goed voor de SEO van jouw website.
  • Heb je pdf’s op je website staan die vrij te downloaden zijn zonder het achterlaten van een e-mailadres? Dan is het interessant om te weten hoe vaak die pdf’s worden gedownload. GA4 zet het voor je op een rijtje.
  • Funnels: Legt jouw websitebezoeker die route op jouw website af die jij voor hem in gedachten hebt? GA4 laat je zien of de door jou bedachte route ook de route is die jouw klant aflegt. Ook weer handig voor je campagnes.

Natuurlijk zijn er ook nog andere maatwerk rapporten mogelijk met data die voor jou belangrijk zijn. 

Jouw investering

Je kan kiezen uit 2 pakketten:

Pakket 1
GA4 - de basis
  • Intakegesprek (45 min.)
  • Inrichten van Google Analytics 4.
  • Koppelen van GA4 aan je website.
  • Toegang tot standaardrapportages.
  • Week 4: update- en evaluatie (30 minuten).
€ 149 exclusief btw
Pakket 2
GA4 - maatwerk
  • Intakegesprek (45 min.)
  • Inrichten van Google Analytics 4.
  • Koppelen van GA4 aan je website.
  • Uitfilteren van IP-adressen extra gebruikers GA4.
  • Koppeling GA4 en Google Search Console.
  • Toegang tot standaardrapportages.
  • 2 onderwerpspecifieke maatwerkrapporten.
  • Week 4: update- en cijfer call (30 minuten).
  • Week 8: update- en evaluatie (30 minuten).
€ 249 exclusief btw

N.B.:
Dit aanbod geldt niet voor webshops.
Voor webshops / e-commerce websites heb je naast GA4 ook Google Tag Manager nodig.

Wat doet Google Analytics 4 precies?

Het is eigenlijk heel simpel: Google Analytics meet voor jou diverse onderdelen en aspecten van je website door. 
Het laat je precies zien hoe websitebezoekers, jouw potentiële klanten, zich gedragen: Waar komen ze binnen? Hoe lang blijven ze op die toppagina? Waar doen ze die ene actie die jij ze graag ziet doen? En waar gaan ze zonder actie weg?

Zo weet jij precies op welke pagina’s en onderdelen jij je website kan verbeteren.
Daarmee kan je meer effect halen uit jouw online campagnes, je funnels, blogs en website.
Het levert niet alleen meer bezoekers op, maar vooral meer klanten.
Dus meer omzet.
En is dat niet precies datgene waar jij voor gaat?

En het mooie is: Google Analytics is verbeterd. De nieuwe versie van Google Analytics heet Google Analytics 4.
Daarmee kan je jouw website nog beter doormeten en hele gerichte rapportages laten maken, helemaal ingericht op jouw website en jouw product.


De verbeteringen in Google Analytics 4:  

  • Google Analytics 4 werkt AVG-proof: gegevens verzamelen zonder cookies in te zetten, IP-adressen zijn standaard geanonimiseerd dus de gegevens zijn niet op de persoon te herleiden.
    De privacy van jouw websitebezoekers is geborgd.
  • Geen steekproeven meer, maar heel gericht de data op jouw website doormeten.
    Dus betrouwbare informatie.
  • En geen stress: ook zonder de Google Tag Manager verzamel je simpel en snel jouw data.
  • En als bonus voor websites met hoge bezoekersaantallen: op basis van de data uit het verleden en op basis van gedragsmodellen, voor jouw website gemaakt, zijn voorspellingen voor de toekomst mogelijk. Zo weet jij vooraf precies hoe jij jouw campagnes het beste inricht.
Wil jij gericht aan je marketing werken?

Laat dan Google Analytics 4 ook aan jouw website koppelen.
Zie je er tegenop om Google Analytics zelf te installeren?
Ik help je graag.

FAQ

Het is heel simpel: Google Analytics 4 is de nieuwe versie van Google Analytics (bekend onder de naam Universal Analytics).
Google Analytics is in 2022 uitgerold en vervangt per 1 juli 2023 de oude versie Universal Analytics.
Vanaf 1 juli 2023 kan je dan geen data meer verzamelen met Universal Analytics.

Begin je pas op 1 juli 2023 met Google Analytics 4 dan begin je weer op het nulpunt.
Google Analytics begint dus vanaf het nulpunt, met nada, noppes, niets, jouw website door te meten.
Door nu al jouw Google Analytics 4 property aan te maken en aan je website te koppelen begin je nu al met het verzamelen van data. Hoe eerder je daarmee begint hoe meer data jij op 1 juli 2023 al hebt verzameld.

GA4 meet op een nieuwe manier op basis van gebeurtenissen:  

  • Paginabezoek wordt als een gebeurtenis gezien.
  • En alles wat er op een pagina gebeurt is een gebeurtenis:
    • Het scrollen op een pagina.
    • Het bekijken van een video.
    • Het downloaden van een pdf.
    • Uitgaande klikken.

En het mooie:

  • GA4 meet zonder cookies.
  • De interface is snel.
  • Alles wordt automatisch doorgemeten. Er is geen Google Tag Manager nodig.
  • De data worden evidence based door gemeten.
    Dat maakt de data en de rapporten betrouwbaarder.
  • Je kan én een website én een app laten doormeten. Dit wordt in 1 rapport weergegeven.
  • Je kan maatwerkrapporten laten maken met die data die voor jou belangrijk zijn.

 

GA4:

  • Meet de gegevens automatisch, zonder Google Tag Manager door.
    (Alleen grote, commerciële, websites hebben Google Tag Manager nodig.
  • Is snel.
  • Heeft de IP anonimisering als standaard ingesteld. (Verplicht door de privacywetgeving.) Data zijn dus niet meer te herleiden naar de individuele websitebezoeker.
  • Geeft ook maatwerkrapporten, naast de standaard rapportages.
  • Kan steeds beter meten zonder cookies. Wel zo prettig want steeds meer browsers blokkeren of verwijderen cookies. (Dit wordt nog door ontwikkeld.)
  • Gaat ook werken op basis van voorspelmodellen:
    Je ziet niet alleen de gegevens uit de achterliggende periodes, maar ook wat er waarschijnlijk in de toekomst op jouw website gaat gebeuren> Je kan dus inschatten hoe het websitebezoek of het aantal conversies zich gaan ontwikkelen.
    Superhandig, want hier kan je in je campagnes op inspelen.
  • Domeinen koppelen (Cross domain tracking) is eenvoudig in te regelen.

UA:

  • Meet alleen data op basis van pagina weergaven, zgn. sessies.
  • Verzamelt data op basis van steekproeven. De rapporten zijn daardoor minder betrouwbaar.
  • De IP anonimisering moet apart ingesteld worden.
  • Geeft alleen standaardrapporten
  • Maakt gebruik van ingewikkelde instellingen binnen Google Tag Manager.
  • Heeft steeds meer moeite data te verzamelen doordat steeds meer browsers cookies blokkeren of verwijderen.
  • Heeft een langzame interface. Zeker wanneer er veel data worden verzameld.
  • Kan òf een website òf een app laten doormeten. Niet beide.
  • Laat alleen data uit het verleden zien. Heeft geen voorspellende algoritmes.
  • Heeft Google Tag Manager nodig voor het koppelen van domeinen koppelen (Cross domain tracking).

Standaard rapportages in GA4 geven je o.a. inzicht in:

  • Waar komen nieuwe bezoekers vandaan?
  • Via welke campagnes komen de meeste bezoekers naar mijn website? 
  • Welke (social media) kanalen leiden de meeste bezoekers naar mijn website?
  • De URL's / paginatitels en het aantal weergaven per URL. Welke pagina's worden het beste bezocht? 
    Zijn dat ook de pagina's waarvan jij denkt dat ze goed bezocht worden? 
  • Hoeveel mensen voeren een bepaalde actie uit en welke actie is dat dan?
  • Video’s: Hoe vaak worden deze bekeken? (N.B. Dit geldt alleen voor de embedded video’s van YouTube op je website.)
  • Scroll diepte: hoe ver scrolt een websitebezoeker door op de pagina? M.a.w. is de content op deze pagina interessant genoeg? Weet jij de aandacht van jouw websitebezoeker vast te houden of klikt hij meteen door?
  • Demografie: uit welke landen, regio’s en steden komen jouw bezoekers? Hoeveel vaste bezoekers zijn dat? Hoeveel nieuwe bezoekers?
  • Techniek: Vanaf welk apparaat wordt jouw website het meest bekeken: desktop, tablet of mobiel? Windows, Macintosh, Android of iOS?
    M.a.w.: presteert jouw website op die apparaten goed?
  • Hoe komen jouw websitebezoekers op jouw website?
    • Organisch? (D.w.z. via de zoekmachines).
    • Direct: De bezoekers komen rechtstreeks naar jouw website.
    • Via doorverwijzing? De bezoekers worden vanaf een andere website of social mediakanalen, via een linkje, naar jouw website doorverwezen.
    • Anders: alle overige websitebezoekers, die niet direct in de genoemde categorieën geplaatst kunnen worden.

Enkele voorbeelden van maatwerkrapporten zijn:

  • 404 foutmeldingen: een mooi overzicht van de ‘foute’ URL’s waarmee websitebezoekers op een niet bestaande webpagina terecht komen. De zgn. 404-pagina.
    Met dit overzicht werk je de redirections snel bij.
  • Zoekopdrachten op de site: heb jij een zoekveld op jouw website? Dit rapport laat jou zien op welke woorden jouw website doorzocht wordt. Daarmee kan jij zien of jouw content de taal van jouw klant spreekt: komen die woorden ook voor in jouw content? Nee? Dan kan je hiermee jouw teksten verbeteren. En dat is goed voor de SEO van jouw website.
  • Heb je pdf’s op je website staan die vrij te downloaden zijn zonder het achterlaten van een e-mailadres? Dan is het interessant om te weten hoe vaak die pdf’s worden gedownload. GA4 zet het voor je op een rijtje.
  • Funnels: Legt jouw websitebezoeker die route op jouw website af die jij voor hem in gedachten hebt? GA4 laat je zien of de door jou bedachte route ook de route is die jouw klant aflegt. Ook weer handig voor je campagnes.

Natuurlijk zijn er ook nog andere maatwerk rapporten mogelijk met data die voor jou belangrijk zijn. 

GA4:

  • Is veel beter ingericht op de privacywetgeving en alle ontwikkelingen daarin.
  • Heeft de IP anonimisering als standaard ingesteld. (Verplicht door de privacywetgeving.) Data zijn dus niet meer te herleiden naar de individuele websitebezoeker.

UA:

  • Is minder goed in het omgaan met de regelgeving uit de privacywetgeving.
  • De IP anonimisering moet apart ingesteld worden.

Ja. Dat wil zeggen: tot 1 juli 2023 kan je gebruik maken van Universal Analytics.
Vanaf 1 juli 2023 is Universal Analytics niet meer werkzaam: er worden dan geen data meer verzameld via Universal Analytics.
Na 1 juli 2023 heb je nog 6 maanden de tijd om de data binnen Universal Analytics in te zien.