Ben jij klaar voor Google Analytics 4?

Anja Hepkema

Anja Hepkema

Ben jij klaar voor Google Analytics 4?

Volg jij graag met Google Analytics (Universal Analytics) het bezoekersgedrag op jouw website? Absoluut een hele handige tool om het gebruikersgedrag van jouw websitebezoekers in beeld te brengen, te analyseren en vooral erop in te spelen. Door bijv. je website steeds te verbeteren en je marketing aan te passen.

Maar eerlijk is eerlijk: voor veel ondernemers is het ook best een ingewikkelde en saaie tool.
Veel ondernemers zijn al blij dat deze tool aan de website is gekoppeld en dat ze door de rapportages kunnen klikken.
Verder kijken ze er niet echt naar om.
Maar let op:

Grote update van Universal Analytics naar Google Analytics 4

Zoals veel tools updates krijgen, heeft ook Google Analytics nu een grondige update gekregen.
Noem het een echte upgrade.
Het is meteen ook de meest grote wijziging sinds tijden, waar zelfs een nieuwe naam aan wordt gekoppeld:

Google Analytics 4 (GA4)

  • Google Analytics in een heel nieuw jasje.
  • Een heel nieuwe wijze om jouw website door te meten.

Ik hoor je al denken:  “Duuhh…An, wat moet ik daar mee? Het zal wel. Google Analytics is moeilijk en saai. Ik zie de update wel verschijnen. Ik doe effe niets.”.
Eh….ja…
Dat zal inderdaad wel, dat je die update ziet verschijnen.
Maar dan zou je wel eens te laat kunnen zijn en gaat de basis die je nu hebt gelegd verloren.
Good old Google Analytics gaat je nl. verlaten.

Als jij je bedrijf wilt laten groeien en wil weten waar je nu eigenlijk mee bezig bent en of je je doelen echt gaat halen heb je Google Analytics 4 gewoon nodig.
GA4 gaat je zelfs nog beter helpen.

Het geeft je meer mogelijkheden en vooral nieuwe inzichten in het gedrag van jouw websitebezoeker.
Voor nu en voor later. Je ziet nog beter wat de resultaten van jouw marketingstrategie zijn en waar je kan bijsturen.

Het geeft je een beter beeld van het bezoekersgedrag op de verschillende apparaten (laptop, mobiele telefoons, tablets) en verschillende platforms zoals bijv. LinkedIn, Facebook, apps, games, etc.

De bekende versie van Google Analytics (UA) gaf niet zo’n goed beeld van het bezoekersgedrag op ‘single page’-websites (de ‘one pagers’). GA4 kan ook deze sites goed doormeten.

GA4 speelt ook beter in op de grote veranderingen in het consumentengedrag.
En ook de privacyregels op het gebruikersgedrag van websitebezoekers, en de wijzigingen daarin, worden door GA4 goed gevolgd.
Juist in deze coronatijd, waarin het consumentengedrag zo enorm veranderd is en nog steeds snel verandert, is het superhandig om het websitegedrag van jouw (potentiële) klanten in beeld te krijgen. Het helpt je om je marketingstrategie te verbeteren en je acties adequaat in te zetten of aan te passen. Ook voor jou als zzp’er / kleine ondernemer.

Google Analytics krijgt met deze upgrade een heel nieuw jasje. Het is een heel nieuwe versie:

  • De interface is veranderd.
  • Rapportages zijn opnieuw ingedeeld, vervallen of verplaatst.
  • Nieuwe statistieken zijn beschikbaar.
  • Je krijgt een beter beeld van de ‘customer journey’: je ziet veel beter via welke apparaten en platforms (potentiële) klanten op jouw website komen en wat daar het gebruikersgedrag is.  
  • GA4 is meer ‘event-driven’: gebeurtenissen zijn de basis voor het verzamelen van gegevens. Dat maakt ook dat gebeurtenissen en conversies beter te volgen zijn.
  • Doelgroepen en events zijn makkelijker aan te maken.

Een ‘klein nadeeltje’ van deze upgrade:

  • Deze upgrade is zo groot en ‘intens’ dat GA4 van scratch on op jouw website begint met het verzamelen en doormeten van de gegevens op jouw website.
  • Dat betekent dat de instellingen en informatie uit de oude bekende Google Analytics (UA) niet overgezet worden naar GA4.

Oeps….

GA4 begint dus met een hele schone, blanco, nieuwe start op je website?

Yep. Dat dus.
Je leest het goed.

Ben jij gek op de rapportages van Google Analytics?
Wil jij in 2021 echt een goed inzicht in de resultaten van jouw website en jouw marketingstrategie hebben?
En wil je graag dat GA4 met zoveel mogelijk data op jouw website start?
Zorg dan dat je nu al de Google Analytics 4-property voor jouw website instelt.
Deze nieuwe property wordt bij de upgrade geopend naast de property die je nu al hebt. Er wordt meteen gestart met de nieuwe stijl van data verzamelen. Oftewel:

Na de upgrade draaien er 2 versies van Google Analytics op je site:
1. De oude vertrouwde Google Analytics (UA)
en
2. De nieuwe Google Analytics 4.

Beide versies gaan op jouw website die gegevens verzamelen die ze nodig hebben. UA werkt gewoon door zoals altijd en met de data die tot nu toe verzameld is. En GA4 begint helemaal van voren af aan.
Dat is fijn en superhandig voor jou: je kan dan geleidelijk wennen aan GA4 en je bent niet meteen ‘completely lost’.
De oude versie van Google Analytics zal niet meer verder ontwikkeld worden. GA4 des te meer.

Dus:

  • Nu upgraden naar GA4 betekent dat je al een basis aan data opbouwt voor het moment dat je echt volledig op GA4 overstapt (lees: over moet stappen omdat GA4 volledig uitgerold wordt).

En ja, het wordt even wennen. Maar ach…in ‘wennen aan’ hebben we in 2020 flink kunnen oefenen. GA4 is daarbij een eitje.

Wil jij de nieuwe versie van Google Analytics een goede basis geven?
Ga dan nu al aan de slag met het upgraden van jouw Google Analytics property.
Frankwatching schreef een fijn stappenplan, waarmee ook jij eenvoudig die upgrade doorvoert.
Heus, het is niet zo moeilijk als het lijkt. En ook niet zo saai als het lijkt.

Heb je nog geen Google Analytics account?
Maak dan een account aan. Stel je GA4 property in en koppel Google Analytics aan je website.

En kom je er niet uit? Raak je ervan in de stress?
Neem dan even contact met mij op.  
Dan zorg ik dat jouw upgrade smoothly verloopt.

Dus: Ben jij klaar voor GA4?
Nee?
Kom dan nu in actie.

Nooit meer blogs & website inspiratie missen?

Ontvang de nieuwste blogs & inspiratie meteen in je mailbox

N.B.: Ik ga zorgvuldig om met jouw privacy. Je ontvangt geen spam. Afmelden is snel geregeld.

Nooit meer blogs & website inspiratie missen?

Ontvang de nieuwste blogs & inspiratie meteen in je mailbox

N.B.: Ik ga zorgvuldig om met jouw privacy. Je ontvangt geen spam. Afmelden is snel geregeld.