De 'Over mij'-pagina op je website is de tweede belangrijke pagina op je website. Simpelweg omdat het een van de best bezochte pagina’s van je website is. Vaak een lastige voor ondernemers die het hebben van een website al heel spannend vinden. Ik geef je 7 tips voor een goede 'Over mij'-pagina.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

7 tips voor jouw ‘Over mij’-pagina

De ‘Over mij’-pagina op je website is de tweede belangrijke pagina op je website.
Simpelweg omdat het een van de best bezochte pagina’s van je website is.
Een kleine ramp dus voor ondernemers die het hebben van een website al heel spannend vinden. Heb je net met klotsende oksels het schrijven van je homepage en het presenteren van je aanbod overleefd, kan je meteen door naar de volgende zweethut: het schrijven van je ‘over mij’-pagina. Ik hoor het je al denken: “Waarom moet dat? Het hoeft niet over mij te gaan. Klanten hoeven alleen maar te kopen! That’s all I want”.
Yep… het kan een lastige pagina zijn. Zeker voor de introverten onder ons.


Kijk het zit zo: Jouw potentiële klant heeft net jouw homepagina met jouw aanbod gezien. Dat ziet er natuurlijk fantastisch uit. Je hebt je klant al bijna dat sterke gevoel van “Dat ben ik! Dat ken ik! Dat voel ik! Dat wil ik!” gegeven. Echt hij, gaat bijna tot kopen over.
Maar ja, vlak voordat jouw klant op die mooie ‘koop nu’-button klikt, wil hij toch graag weten wie en hoe jij bent. En vooral wat jouw verhaal is.
Jij dacht dat je een product of dienst verkocht? Nope.

Helaas gaat het niet alleen om wat jij kan of biedt. Het gaat vooral om wie je bent. Om jouw verhaal. Anno nu doen mensen geen zaken meer met bedrijven maar met personen. Personen en merken waarmee ze zichzelf kunnen identificeren.

Ja, ik voel de paniek al naar je hoofd stijgen. Want:
Hoe schrijf je zo’n pagina?
En wat schrijf je dan zoal?
En wat vermeld je beter niet?


Oké, calm down.
Ik geef je wat tips die je op weg helpen:

1. Jouw persoonlijke verhaal

Een goede ‘Over mij’-pagina is behalve persoonlijk ook informatief, overtuigend en inspirerend. Je wil hier die klik met jouw nieuwe klant maken, zodat hij voor jou kiest.
Bedenk daarom welke vragen mensen (lees: jouw potentiële klanten) jou kunnen stellen om meer over jou te weten te komen. Wat willen ze als eerste weten wanneer ze aan het aftasten zijn of ze wel of niet met jou willen samenwerken? Wat maakt dat die connectie met jou ontstaat?

Ik geef je een paar voorbeeldvragen om je op weg te helpen:

1. Wie ben je en wat doe je? (Houd het persoonlijk en authentiek.)

2. Waarom doe je dit werk? (Wat drijft jou?)

3. Hoe ben je met dit werk begonnen?

4. Hoe doe je dit werk? (Wat is jouw unieke aanpak?)

5. Met wie doe je het werk? (Werk je alleen of in een team?)

6. Wat is het mooiste aan jouw werk?

7. Wat is belangrijk voor jou en hoe sluit dit aan bij je websitebezoeker (Wat is jouw visie? Wat zijn jouw ideeën, waarden en keuzes?)

8. Wat doe je graag als je niet werkt?

Door voor jezelf een antwoord op deze vragen te geven, kom je al tot een basistekst voor jouw ‘Over mij’-pagina.
En vind je schrijven lastig? Spreek dan je antwoorden/verhaal in en type dat uit. Die tekst kan je vervolgens bijschaven.

2. Wat jij over jezelf vertelt, is ook relevant voor jouw klant

Mensen werken het liefste met mensen waarin zij iets van zichzelf herkennen: een hobby, een visie op de wereld, een ervaring. Dat stukje herkenning geeft vaak al een opening voor contact en een gesprek, wat daarna weer makkelijk kan leiden tot een samenwerking.
Kies een eigen stijl die goed bij jou past, zoals jij bent of zoals jouw bedrijf is. Een stijl die ook past bij jouw doelgroep.
Uit jouw stijl en uit jouw tone of voice komt jouw persoonlijkheid en die van jouw bedrijf naar voren. Houd het dus persoonlijk. Laat jezelf ook zien in bijvoorbeeld jouw persoonlijke quotes en goede foto’s van jouzelf. Investeer in een goede fotograaf. Je plaatst hier beter geen vakantiefoto of een foto van jou diep weggedoken in een wintersjaal.

Door iets persoonlijks te vertellen, gaan websitebezoekers je een leuk, sympathiek mens vinden. Ze voelen dan een klik en (h-)erkenning: ‘Hé, die kent mij. Zo ben ik ook. Die snapt mij. Daar vind ik wat ik zoek’. Of: ‘Hé, wat een verrassende, frisse kijk op dat waar ik al zo lang tegenaan loop’. Laat je potentiële klant voelen dat jij die oplossing hebt.
Je snapt het vast al: hier, op deze pagina, ontstaat het vertrouwen in jou.

En nee, met deze pagina hoef je echt niet elke websitebezoeker tot vriend of fan te maken.
In real life is ook niet iedereen jouw vriend. Toch?
Een aantal potentiële klanten zal afhaken. En dat is helemaal oké. Je kan niet de hele wereld helpen. En je kan ook niet met iedereen samenwerken. Wees blij dat een aantal mensen snel doorklikt. Zeer waarschijnlijk is dit niet jouw ideale klant.

3. Opvallen zonder op te scheppen

Ga je dan een pagina lang een beetje lopen opscheppen over jezelf? Welke opleidingen je gevolgd hebt? Hoe goed je in je vak bent? En welke mega resultaten je in je werk hebt behaald?
Eh nee…, dat beter van niet. Zeggen dat je de beste in jouw vak of de beste van het land bent, kan je beter aan je klanten overlaten. Dat blijkt vast wel uit de reviews die jouw klanten geven.
Voor die werkervaring en fantastische resultaten verwijs je de klant door naar je LinkedIn-profiel.

4. Geen lange, droge lappen wollige tekst

Verlies jezelf niet in een lange, stoffige opsomming van je werk. Houd je zinnen kort. Schrijf concreet en specifiek. Vermijd jargon. Grote kans dat jouw klant je dan niet kan volgen en afhaakt.
Schrijf beeldend, zodat bezoekers dat wat jij beschrijft meteen voor zich zien en dat sterke eerste gevoel van herkenning voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Gebruik ook wat humor om het luchtig te houden. Geef je websitebezoeker een glimlach.
Schrijf niet: “Ik help ondernemers te accelereren met hun bedrijf”. Dat is wel kort geschreven. Maar er zullen weinig mensen zijn die snappen wat je dan precies doet. Wat bedoel je met ‘accelereren’? Hoe ziet dat er dan uit?
Schrijf zoals je ook met iemand praat. Stel je voor dat je op een feestje met iemand kennismaakt. Die persoon vraagt jou naar je werk. En jij zegt: “Ik help ondernemers te accelereren in hun bedrijf”…. Ik durf te wedden dat je dan met een glazige blik aangekeken wordt en dat je gesprekspartner ineens heel nodig zijn glas wil gaan bijvullen.
Vertel gewoon dat je ondernemers helpt in de groeifases die hun bedrijf doormaakt. Of hoe je hen naar een volgende bedrijfsfase helpt.

5. Durf die ‘passionele why’ te skippen

Het lijkt helemaal hot te zijn om uitvoerig en vol bezieling te praten over ‘mijn why’, oftewel jouw missie. Vaak geloof ik maar weinig van zo’n ‘why’.
Het moeten schrijven van zo’n passievolle ‘why’ kan mij persoonlijk volledig blokkeren. Ik hoorde ooit een business coach vertellen dat haar ‘why’ simpelweg het betalen van de hypotheek en het fijn luxe kunnen leven was. Een heerlijke praktische, concrete ‘why’.
Daar kon ik wat mee. Geen gekunstelde en o zo gepassioneerd geschreven teksten meer. Gewoon kort en simpel houden: ‘De koelkast vullen, studentenkamers betalen en een beetje leuk leven’.
Dus heb je geen ‘passionele why’? Skip het dan gewoon. Zolang jij zelf weet wat jouw ‘why’ is, is dat helemaal prima. Jouw potentiële klant zit echt niet te wachten op een diep doorvoeld ‘bla di blabla-why’-verhaal.
Laat jezelf gewoon zien door op jouw eigenwijze wijze te vertellen wie je bent en wat jij precies voor jou klant kan doen en betekenen.

6. Afsluiten met een Call to Action

Bedenk voor jezelf wat je wilt dat jouw websitebezoeker na het lezen van deze pagina gaat doen.
Ook dit houd je concreet en to the point. Nodig je bezoeker bijvoorbeeld uit voor een kennismaking of een online kop koffie: ‘Plan een eerste sparsessie’, of: ‘Bel mij voor een kennismaking’.
Of verwijs je bezoeker met een link of button door naar die ene specifieke dienst, dat ene webinar of jouw social mediakanaal.

7. Reviews of een video

Op deze pagina kan je ook heel goed een aantal reviews plaatsen. Juist ook hier.
En heb je een video of een interview met jouzelf? Ook dat kan je op deze pagina goed laten zien.

Wat je beter niet kan doen

Schrijf vooral in de ik-vorm. Niemand praat over zichzelf in de derde persoon.
Heb je een eenmanszaak? Schrijf dan niet in de ‘wij’-vorm en ook niet over ‘ons’.
Alleen Alex, onze koning, spreekt in de ‘wij’-vorm over zichzelf.
Ook hier: houd het simpel.


Blijft deze pagina een worsteling?
Wil je sowieso eens een frisse blik op jouw hele website?
Waar wacht je nog op? Neem contact met mij op en we pakken het samen op.

Foto credits: Steve Johnson / Unsplash

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan.

Goed om te weten: je ontvangt echt alleen mijn blogs.
Ik ga je niet spammen met allerlei commerciële berichten. 
En genoeg gelezen? Dan is afmelden snel geregeld. 

N.B.: Ik ga zorgvuldig met de privacy van jouw gegevens om.