Heb jij een website zonder bezoekers? Moeite om je websitebezoekers tot klant te maken? Lees hoe je websitebezoekers juist niet aantrekt.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

7 tips voor het wegjagen van je websitebezoeker

Lukt het je niet om bezoekers naar je website te halen of ze lang op je site te houden?
Worden bezoekers geen klant?

Dat is heel frustrerend.
Je besteedt er zoveel tijd aan en het effect lijkt nul.

Kijk dan eens kritisch naar je website.

Heb je misschien deze ‘tips’ onbewust toegepast?

  1. De klant herkent zich niet in de wijze waarop jij ‘zijn pijn’  beschrijft.
    (Je vergat de taal van je klant te spreken?)
  2. Jouw aanbod bestaat vooral uit producten die jij zelf gaaf vindt.
    (Maar helpt het jouw klant?)
  3. De aandacht in de teksten en het beeld gaat vooral naar jouzelf.
    (Waar is de aandacht voor jouw klant?) 
  4. Je hebt de meest waardevolle informatie kriskras, zonder structuur, op de website geplaatst.
    Het doel van de pagina’s ontbreekt.
    Je klant wordt tureluurs en klikt snel door naar jouw concurrent.
    (Je site is een doolhof van informatie?)
  5. Je bent gefocust op het etaleren van jouw expertise en werkmethodes.
    De teksten zijn wollig met veel jargon.
    ‘Leuk’ voor het claimen van je expertstatus.
    (Maar trekt het ook klanten?)
  6. Je website staat vol met afleidende filmpjes, animaties, alternatieve producten, linkjes naar andere websites, etc.
    (Dat oogt misschien ‘leuk’ en het is mogelijk ook ‘website vullend’. Het leidt alleen niet tot het gedrag dat jij van je klant wenst: deze raakt afgeleid of verveeld en gaat weg van jouw website. Daar gaat je conversie.)
  7. Je website is een kakofonie van lettertypes, kleuren, sliders en creatieve visuals.
    De bezoeker heeft het idee dat hij op een drukke kermis is beland.
    (Is er eenheid, overzicht en rust in jouw website?)
     

Kan het zijn dat er onbedoeld een aantal van deze ‘tips’ in jouw website zijn geslopen?

Neem even afstand

Probeer vanuit je klant te denken.
Kijk naar je website vanuit de ogen en de beleving van je klant.
Vraag klanten, collega’s en vrienden om eerlijke feedback.
Hoe ervaren zij jouw website?
Vraag ook eens via een website review van een webbouwer naar een vrijblijvende reactie op jouw website.

Ga actief aan de slag met je site en kijk hoe en op welke onderdelen je de klant meer aandacht kan geven. Je zult zien dat ook jouw website dan meer klanten gaat maken.  

Jaag jij je websitebezoekers weg of trek je ze juist aan?

📸 Alex Perez / Unsplash

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan.

Goed om te weten: je ontvangt echt alleen mijn blogs.
Ik ga je niet spammen met allerlei commerciële berichten. 
En genoeg gelezen? Dan is afmelden snel geregeld. 

N.B.: Ik ga zorgvuldig met de privacy van jouw gegevens om.