Leestijd: 9 minuten Veel zzp'ers vinden SEO een vaag en moeilijk begrip. Je weet dat je 'iets met je website moet' om een goede Google positie te krijgen. Maar wat is SEO eigenlijk? Waar en hoe begin je? Ik geef 17 SEO "Doe het zelf' tips.

Anja Hepkema

Anja Hepkema

17 SEO-tips: zelf aan de slag met SEO

Leestijd: 9 minuten

Veel zzp’ers vinden SEO een vaag en moeilijk begrip. Je weet dat je ‘iets met je website moet’ om een goede Google positie te krijgen. Maar wat is SEO eigenlijk? En waar en hoe begin je dan? Ik geef je 17 ‘Doe het zelf’ SEO-tips voor jouw WordPress website.

1. Zoekwoordenonderzoek

Via een zoekwoordenonderzoek ontdek je op welke woorden jouw klanten zoeken als ze op zoek gaan naar jouw product/dienst. En je ontdekt hoe woorden scoren in Google: Welke woorden worden vaak gebruikt in zoekopdrachten?
Het lijkt voor jou waarschijnlijk heel logisch dat jouw (potentiële) klanten jou vinden op de taal die jij zelf gebruikt. Maar in de praktijk blijkt dat vaak anders te zijn. Verplaats jezelf daarom in je klant. Denk vanuit je klant en luister naar je klant. Welke woorden gebruikt hij wanneer hij op jouw dienst of jouw product gaat zoeken? Welke vraag stelt hij aan Google? Welke woorden gebruikt hij wanneer hij met jou in gesprek is? Je komt hier heel snel achter door dit gewoon aan je klant of mensen in je omgeving te vragen: ‘Waarop heb je gezocht toen je bij mijn website uitkwam?’, of: ‘Waarop zoek jij wanneer je een oplossing zoekt voor vraag X en probleem Y?’, of: ‘Waarop zoek je als je op zoek bent naar dit product?’. Het is natuurlijk zinloos je teksten te vullen met woorden, die voor jou logisch lijken maar waar niemand op zoekt. Google gaat jouw website dan niet hoog in de resultaten laten zien.
En ik zeg het nog maar eens: stop je website niet vol met zoekwoorden. Zo rond 2000 werkte dat misschien uitstekend. Anno nu begrijpen zoekmachines de betekenis en context van woorden en zinnen en analyseren ze ook de gebruiksvriendelijkheid van een webpagina. Dat is nu de basis voor een goede SEO. Investeer dus in relevante en goed leesbare content.
M.b.v. een zoekwoordenanalyse krijg je helder hoe jouw doelgroep zoekt, wat er gezocht wordt, waar en wanneer jouw websitebezoeker zoekt en welke koppelwoorden dan worden gebruikt. En ook welke woorden naar een conversie (aankoop) leiden. Door die woorden in te zetten verbeter je de SEO-kwaliteit van je website.

2. Google Mijn Bedrijf

Dit is een belangrijk aspect voor (lokale) SEO. Google maakt jouw website snel zichtbaar doordat belangrijke informatie meteen in beeld komt: De contactgegevens. Wat doet jouw bedrijf? Wat zijn jouw openingstijden? Etc.
Ook kan je foto’s van jouw bedrijf en je logo plaatsen. En niet onbelangrijk: het maakt je goed vindbaar via Google Maps.
Richt je Google Mijn Bedrijf met aandacht in. Er zijn verschillende categorieën met voor elke branch aparte functies: een (para-)medisch bedrijf, een horecaondernemer of een hovenier hebben immers eigen doelen binnen Google Mijn Bedrijf.
Verzamel hier Google reviews, plaats Google posts waarmee je producten, nieuwsupdates, blogs, acties, events, etc. in the spotlights zet.
Kortom: gewoon belangrijk voor een goede (lokale) SEO.

3. Een veilige website

Ik hoor je al denken: ‘Ja, duhhh! Wat een open deur’. Je kijkt nog op van het aantal websites zonder SSL-certificaat.
Een SSL-certificaat zorgt voor de zgn. HTTPS-verbinding voor je website. Je herkent het aan het bekende slotje voor de URL in de URL-balk van jouw browser.

Voor Google is dit een van de belangrijkste criteria om jouw website hoog te positioneren. Google wil graag dat alle websitezoekers een website veilig kunnen bezoeken, dus via een veilige verbinding. En daarmee is SSL belangrijk voor de SEO van jouw website.
Heb jij een webshop? Of verzamel jij via jouw website veel persoonlijke data? Werk je als coach, therapeut, e.d.? Zorg dan dat je website via een veilige verbinding toegankelijk is. Je doet dit via je hostingpartij.

4. Mobiel-vriendelijke website

Het grootste deel van de websites wordt in eerst instantie vanaf een mobiele telefoon of tablet bezocht. En dat zal in de toekomst eerder toenemen dan afnemen. Zorg dat jouw website ook op een mobiel apparaat goed zichtbaar is en dat alle informatie overzichtelijk en goed leesbaar in beeld komt.
Oftewel: maak je website responsive: het ontwerp van jouw website schaalt mee met het (mobiele) apparaat dat door jouw websitebezoeker wordt gebruikt (tablet, telefoon, laptop, notebook, desktop). Ook daarmee werk je aan een goede SEO.
Google geeft websites die goed responsive zijn nl. voorrang in de zoekresultaten.

5. SEO-vriendelijke URL’s

Een SEO-vriendelijke URL laat de zoekwoorden zien waarop jouw potentiële klant jouw website zoekt. Dit zijn de woorden die hij intypt wanneer hij Google een zoekopdracht geeft. Het leest niet alleen makkelijker, het is ook nog eens gebruiksvriendelijk. Jouw websitebezoeker weet meteen waar de pagina overgaat.
Let op: officieel zegt Google hier in de ranking factoren geen rekening mee te houden, Toch blijkt dat deze URL’s wel hoger scoren. Tip: Stop ook je URL’s niet vol met zoekwoorden. Google straft dat weer af. Focus in het maken van je URL’s op een duidelijke structuur en hiërarchie en voorkom dubbelingen in de onderwerpen van de pagina’s.

6. Een goed navigatiemenu

Maak geen doolhof van je website. Er zijn websites waar je meteen bij binnenkomst de route al kwijt bent. Dat is niet heel gebruiksvriendelijk.
Een goede navigatie is onderdeel van een goede SEO. Geef de navigatie een logische, centrale plaats. Zorg dat de navigatie opvalt en simpel en duidelijk is. Geef jouw homepagina als anker een vaste logische plek in de navigatie en zorg ook dat de contactpagina snel te vinden is. D.w.z.: de homepage staat helemaal links en de contactpagina staat helemaal rechts in de navigatie.
Denk niet: “Voor mij geldt dat niet, want ik ben uniek en heel speciaal dus ik doe dat heel anders”. Ons brein is nl. inmiddels zodanig geprogrammeerd dat elke websitebezoeker op dezelfde wijze een webpagina, en vooral de navigatie, scant. Zet je de meest essentiële informatie op een andere plek omdat je zo graag ‘origineel wilt zijn’, dan zorgt dat voor een kortsluiting in het brein van je websitebezoeker. Gevolg: de bezoeker moet gaan nadenken, er zijn extra handelingen nodig, de bezoeker is meer tijd kwijt aan jouw zucht naar aandacht en haakt in no time af.
Keep it simple: maak een duidelijke interne linkstructuur voor alle pagina’s, zodat jouw potentiële klant snel zijn weg vindt, voor hem relevante informatie kan vinden en – nog belangrijker – bij jou een aankoop doet.

7. Een snelle laadtijd van jouw website

Je kent ze vast wel. Die websites die heel traag laden. Heel irritant. Jouw websitebezoeker wacht niet tot jouw website eindelijk zichtbaar is en alle informatie toont. Realiseer je: op het internet gaat alles snel. Een website moet binnen 2,5 seconden geladen zijn en de bezoeker wil binnen 3 seconden zien of hij op jouw website op de juiste plek zit.
Duurt het langer? Dan loop je veel bezoekers en dus potentiële klanten mis. Die zijn nl. al door naar de website van jouw concullega, die wèl snel laadt.
En een ander probleem: is jouw website traag dan doet Google geen moeite om jouw website een hoge positie in de zoekresultaten te geven. Werken aan SEO betekent ook regelmatig de laadsnelheid van je website checken.

8. Kwalitatieve content

Je wordt pas een autoriteit in jouw vakgebied wanneer je jouw websitebezoekers en klanten nieuwe, relevante informatie geeft.
Veel ondernemers denken dat met het live zetten van de website het werk gedaan is en de omzet vanzelf zal stijgen. De realiteit is, dat dan het echte werk pas begint. Een website is een dynamisch geheel. Google is meer dan dynamisch.
Blijf continue werken aan de actualiteit, de relevantie en de populariteit van de inhoud van jouw website. Zorg dat je die Go To Person blijft, door steeds weer (nieuwe) kennis te delen. Pas teksten op je website regelmatig aan. Schrijf blogs. Maak gebruik van social mediakanalen waarin je doorverwijst naar jouw website.
Zoekmachines blijven jou dan zien als een expert in jouw vakgebied. En je verbetert daarmee de vindbaarheid in de zoekresultaten. SEO is dus ook een dynamisch onderdeel van een goede website.

Voeg relevante interne links aan je webpagina’s toe. Daarmee maak je het voor je bezoeker makkelijker om door te linken naar een relevante volgende pagina op jouw website, of naar die aanbieding, dat ene onderwerp of dat stukje informatie dat voor die potentiële klant ook heel interessant kan zijn.
En ook voor Google maak je het daarmee makkelijker om jouw webpagina’s te vinden en te scoren op autoriteit, populariteit en relevantie.

10. Linkbuilding

Zorg dat jouw website voldoende goede externe backlinks heeft. Google ziet deze links nl. als een bevestiging dat jouw website de moeite waard is om te bezoeken. Je vergroot daarmee de link-, domein- en paginawaarde van jouw website. Het is een bevestiging dat jij een expert in jouw vakgebied bent (De Go To Person).
Een backlink is een link vanaf een andere website naar jouw website. Bijv. een collega of samenwerkingspartner die op zijn website via een link naar een blog of product- of sales pagina op jouw website verwijst.
Maar let op: backlinks krijgen is complexer dan je denkt. Laat niet vanuit elke willekeurige website naar jouw website doorverwijzen. Je kan bijv. ook backlinks kopen. De sites die dan naar jouw website linken zijn echter vaak sites waar jij, als professional en serieuze ondernemer, liever niet mee geassocieerd wordt.
Zijn backlinks echt heel belangrijk voor je en lukt het je niet om dit op een natuurlijke wijze te laten ontstaan? Schakel dan een SEO expert in.

11. Bereid je website voor op Google Page Experience Update

In 2021 werkt Google aan de zgn. Google Page Experience Update. In deze update zitten verschillende factoren die voor een goede gebruikerservaring zorgen. Een nieuw algoritme zeg maar. En dit gaat een nog grotere rol spelen in de beoordeling van websites. Zorg dus dat jouw website aan zoveel mogelijk criteria voldoet, zodat ook jouw website hoog blijft scoren in de zoekmachines. Door deze tips toe te passen ben je al goed bezig.

12. Plaats afbeeldingen op je website

Ook hier geldt: op het internet gaat alles snel. Websites worden vooral gescand door de bezoekers. Er is geen tijd om lange lappen tekst te lezen.
En het oog wil ook wat: door teksten af te wisselen met afbeeldingen maak je niet alleen de content aantrekkelijker, het helpt ook in het snel zien waar de content over gaat.
Maak altijd gebruik van professionele en rechtenvrije foto’s, zodat je niet onaangenaam verrast wordt door claims m.b.t. plagiaat of auteursrecht.
Geef de afbeeldingen een naam die refereert naar de inhoud van de pagina of het product/de dienst waarop het betrekking heeft. Dus bijv. ‘Zen meditatie cursus augustus 2021’ en niet ‘JPEG123456’, of ‘lachende Joke in gele bloes’.
Google leest nl. ook de namen van de afbeeldingen en de omschrijvingen van de afbeeldingen, de zgn. alt tags. Zorg dat deze alt tags kort en bondig zijn. De kunst is om daarin een goede balans te vinden: niet beperken tot 2 zoekwoorden, maar ook geen zin van 15 zoekwoorden.
O ja: comprimeer de afbeeldingen. Hoe groter het formaat, hoe zwaarder jouw website, hoe trager de laadsnelheid van jouw website en hoe lager jouw positie in Google.

Zoekmachines zijn steeds beter in het herkennen van de betekenis van woorden, zinnen en vooral de context waarbinnen deze geplaatst zijn. Google ziet daardoor eerder waar een website over gaat en of die relevant is voor de Google-gebruikers. M.a.w. Google ziet steeds sneller of jouw website een antwoord geeft op de zoekvraag die een Google-gebruiker als zoekopdracht intypt.
Ook hiermee kan je jouw positie in de zoekresultaten beïnvloeden.

14. Optimaliseer de title tags en meta descriptions van de webpagina’s

De title tag van een webpagina is zeg maar ‘de titel’ van de pagina die je de pagina geeft wanneer je deze aanmaakt in het CMS-systeem van jouw website (bijv. WordPress). Deze title tag is ca. 50 karakters lang (inclusief spaties). Met deze term wordt jouw webpagina zichtbaar in de zoekresultaten en in het tabblad van je webbrowser.
Deze title tag hoeft niet hetzelfde te zijn als de titel van je webpagina, de zgn. H1-titel. Geef met de title tag meteen duidelijk en kort aan waar jouw webpagina over gaat.


De metadescription is de korte omschrijving van de inhoud van de pagina, zoals je die ziet in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Maak voor elke pagina een goede korte beschrijving, zodat bezoekers meteen zien wat ze kunnen verwachten wanneer ze naar jouw website doorklikken. Zorg voor een aantrekkelijke tekst met een klein aantal zoekwoorden, zodat bezoekers nieuwsgierig worden en snel doorklikken naar jouw site.
Werk je regelmatig aan de actualiteit van je webpagina’s? Vergeet dan niet dit onderdeel aan te passen. Kijk steeds weer of en waar dit verbeterd kan worden.

15. Maak gebruik van duidelijke H1-koppen en subkoppen

De paginatitel is de zgn. H1-heading van een pagina. Deze titel maakt meteen helder waar de pagina over gaat. Je kan de H1 heading zien als de titel van een boek.
Houd deze titel zo kort en zo duidelijk mogelijk. Gebruik op elke pagina maar 1 H1-heading en plaats die altijd bovenaan. En ook hier plaats je een hoofd zoekwoord.
Alle subkoppen op een webpagina geef je vervolgens een H2- of een H3-tag. Dit helpt de zoekmachines in het crawlen. Ofwel in het lezen waar jouw webpagina over gaat en het bepalen van de relevantie voor een zoekopdracht.

16. Maak gebruik van social media

Social media helpen jou om je bedrijf zichtbaar te maken. Maak profielen aan op die social mediakanalen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Laat je bedrijf/jezelf zien. Wees actief door regelmatig updates te plaatsen en interactief te zijn met de volgers van jouw profiel. Deel hier content die waardevol is voor jouw doelgroep en verwijs hierin naar acties, informatie, e.d. op jouw website. Hiermee haal je bezoekers naar je website. En ook hiermee werk je aan een goede SEO. Het vergroot voor zoekmachines de populariteit en betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Je vergroot zo ook het bereik onder jouw volgers. En dat is weer goed voor de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

17. Google Search Console

Een van de beste tools voor SEO die nog heel vaak te weinig aandacht krijgt (ook bekend onder de naam ‘Webmaster Tools’). Deze tool houdt je website gezond en Google-vriendelijk. Het geeft je inzicht in welke pagina’s populair zijn, hoe deze gerankt worden, of er technische problemen zijn en hoe je meer organisch verkeer naar jouw website kan halen. Echt een hulpmiddel om goed aan je SEO te blijven werken.
Koppel deze tool bijv. aan de Yoast-plugin.

Tot zover mijn tips waarmee jij zelf al een goede SEO-slag voor jouw website kan maken. Wil je meer lezen over SEO? Lees dan ook mijn blog Wat is SEO? Wat kan je met SEO?
En kom je er niet goed uit hoe je SEO voor jouw website toepast of verbetert? Heb je geen idee waar te beginnen?
Neem vooral even contact op. Wil je snel contact? Bellen of een app’je kan natuurlijk ook.
Ik spar graag met je hoe ook jij SEO optimalisatie kan toepassen op jouw website.

Foto header: Ricky Kharawala / Unsplash
Foto in blog: Cottonbro / Unsplash

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.

Nieuwe blogs in je mailbox ontvangen?

Ja, stuur nieuwe blogs naar mijn mailbox

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please check this field.